Vinári vyberali vína k jedlám

spajaniejedlaavinaprint

Prvý ročník súťaže s názvom „Spájanie jedál s vínom“ organizovala koncom októbra spoločnosť Víno Matyšák. Toto vinárstvo bolo vždy úzko spojené s gastronómiou. A keďže k dobrému jedlu patrí kalich skvelého moku, nie je prekvapujúce, že sa práve Peter Matyšák stal hostiteľom takejto udalosti.

Menu z ôsmich chodov zostavil kuchársky tím z reštaurácie hotela Matyšák pod vedením šéfkuchára Braňa Križana. Pozvanie do hodnotiacej komisie prijali vínni publicisti, odborníci a tiež zástupcovia vinárstiev, ktorí do súťaže prihlásili aj svoje vína. Okrem Petra Matyšáka si prišli zmerať sily zástupcovia spoločnosti Château Topoľčianky, Karpatská Perla a Mrva & Stanko. Tí dostali vopred zoznam surovín, z ktorých sa jednotlivé jedlá pripravovali a mali ku každému vybrať niektoré zo svojich vín. Ku každému chodu sa tak podávali štyri vzorky vína – od každého vinárstva jedna vzorka. Porotcovia potom vyberali ku každému to, ktoré sa im zdalo, že je k tomu ktorému jedlu najvhodnejšie. Sčítanie bodov nakoniec určilo za víťaza vinárstvo Mrva & Stanko, mali najlepší „nos“ na výber svojich vín k podávaným jedlám.

Filet z morskeho vlka  zemiakove pyre so spenatom a zihlavou  hrasok  maslova omacka

Filet z morskeho vlka, zemiakove pyre so spenatom a zihlavou, hrasok, maslova omackaZdroj: Matyšák

Podľa všetkých zúčastnených sa však skutočným víťazom sa stalo slovenské víno. Počas celej degustácie padali slovné spojenia, ako skvelý nápad, úžasná myšlienka a vynikajúci výber vín. Podľa Vladimíra Mrvu z vinárstva Mrva & Stanko môže byť práve toto podujatie začiatkom niečoho, o čo sa slovenskí vinári pokúšali už veľakrát. „Zatiaľ spoločne nevieme fungovať a spájať sa pre dobré veci. Všetkých nás pritom trápia určité problémy a napriek tomu ideme každý svojou cestou, čo stojí veľa snahy, financií a času. Myslím si, že je správny čas na vytvorenie tímu, ktorý chce spolupracovať. Beriem to tak, že išlo o stretnutie k tomu, aby sme našli k sebe cestu a začali rozmýšľať o tom, že spoločne dokážeme viac. Je to len na nás, aby sme sa dokázali spojiť pre spoločnú vec a začali spoločne budovať značku „Slovenské víno, “ konštatoval.

Podľa organizátora Petra Matyšáka, sú slovenské vinárske firmy zdravé a konkurencieschopné. „ Na čom ešte musíme zapracovať, je patriotizmus slovenských konzumentov. Vína máme na svetovej úrovni, avšak patríme ku krajinám s najnižšou mierou patriotizmu, „ konštatoval.

Autor: Jarmila Horváthová, Trend.sk

vina